Online Marketeer

Een marketeer die zich richt op het online segment wordt ook wel online marketeer genoemd. Andere benamingen die op de functie van online marketeer van toepassing zijn, zijn bijvoorbeeld internet marketeer of digital marketeer. Een online marketeer of digital marketeer helpt een bedrijf om de doelstellingen te behalen met behulp van uiteenlopende vormen van online marketing. De online marketeer neemt de online strategie voor zijn of haar rekening en zorgt ervoor dat deze goed uitgevoerd wordt. Zowel het strategische aspect van online marketing als het uitvoerende deel vallen doorgaans onder de verantwoordelijkheden van een online marketeer.Online Marketeer Vacatures

Wat is de betekenis van online marketeer?

Samenvattend is online marketing een verzamelterm voor allerlei technieken die gebruikt worden om producten, diensten en bedrijven online aan de man te brengen. De term omvat alle werkzaamheden die op het internet verricht worden om producten en diensten onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep. Wanneer een bedrijf haar bedrijfsdoelstellingen wil behalen wordt al snel een digital marketeer of online marketeer ingeschakeld. De online marketeer helpt het bedrijf met het uitvoeren van een online marketingstrategie zodat het gestelde doel van het bedrijf behaald kan worden.

Wat doe ik als online marketeer?

Als een bedrijf bepaalde doelstellingen wil behalen met betrekking tot online marketing, bijvoorbeeld het op de markt brengen van een nieuw product, wordt een online marketeer ingeschakeld. De online marketeer helpt het bedrijf vervolgens om de gestelde doelen te behalen. In deze functie ben je dus verantwoordelijk voor de verbetering van de marktpositie van een bestaand bedrijf of product, of het introduceren van een nieuw product op de markt. Om dit te bereiken is het als marketeer in vele gevallen nodig om samen te werken met professionals uit verschillende disciplines. Denk aan een content schrijvers, webdevelopers of UX/UI designers. 

Voordat er een nieuw product op de markt wordt gebracht en een strategie wordt opgesteld, moet er onderzoek gedaan worden naar de wensen van de consument. Op basis van kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek wordt het product ontwikkeld. De online marketeer overziet dit creatieve proces van productontwikkeling en denkt vervolgens actief mee bij de uitvoering ervan. Aspecten die bij de realisatie van een productconcept komen kijken zijn onder andere het financiële plaatje, de communicatie- en marketingstrategie—en de uiteindelijke verkoop. De online marketeer verliest hierbij de wensen van de consument nooit uit het oog.

Verdere aandachtsgebieden van de online marketeer zijn:

  • Onderzoek doen welke zoektermen de doelgroep gebruikt;
  • De huidige situatie analyseren;
  • Onderzoek doen naar de online concurrentie;
  • Onderzoeken of de doelgroep zoekt naar de oplossingen en diensten die u bied.

Mijn taken als online marketeer?

Jij kent je vakgebied door en door. Je houdt je bezig met het optimaliseren van conversies, performance en verkeer. Daarnaast draag je verantwoordelijkheid voor budgetten. Als senior stuur je een team van juniors en mediors aan. Je begeleidt een deel van je team ook persoonlijk.

Als senior marketeer weet je welke kant het bedrijf op wil. Je werkt samen met collega’s van andere afdelingen om de maandelijkse targets te bepalen. Die worden, dankzij jouw werkzaamheden, keer op keer weer behaald.

Hoewel het per online marketeer zal verschillen wat de functie precies omvat, behoren de volgende werkzaamheden over het algemeen tot het takenpakket van een online marketeer: 

  • Website op functionaliteit controleren en conversiegericht;
  • Online campagnes opstellen; 
  • Analyses maken door middel van tooling als Google Analytics;
  • Nieuwe online kanalen opsporen;
  • Google Search Console controleren;
  • Website op fouten controleren en deze oplossen;
  • Snelheid van de website controleren;
  • A/B-testen uitvoeren;

Wat voor competenties moet ik hebben als online marketeer?

Als online marketeer moet je de volgende competenties bezitten:

  • Strategisch/analytisch vermogen;
  • Creatief denken en uitvoeren;
  • Kunnen netwerken;
  • Data gericht zijn;
  • Nieuwsgierig, op de hoogte van nieuwe trends/ontwikkelingen;
  • Inhoudelijke vakkennis van de marketingbranche en ICT.

Als Online Marketeer binnen een organisatie ga jij aan de slag met online marketing campagnes. Jij ontwikkelt en beheert de online marketingstrategie van alle online producten. Dit doe je in de volgorde: opzetten, monitoren, evalueren, rapporteren en verbeteren. Verder ben jij verantwoordelijk voor de tekstuele en visuele weergave op de sites.

De belangrijkste competentie van een marketeer is de inhoudelijke vakkennis van de marketingbranche. Het is van belang dat je als online marketeer de juiste kennis bezit omdat er veel ontwikkelingen gaande zijn in deze branche. Up-to-date blijven van de nieuwste technologieën en mogelijkheden kan jou net die boost geven die je nodig hebt in deze functie. Omdat er ook veel technische vaardigheden aan te pas komen als marketeer is het goed om kennis te hebben van de ICT-markt. 

Waar kan ik werken als online marketeer?

Online marketeers kunnen werkzaam zijn bij de meest uiteenlopende organisaties, van gespecialiseerde e-commerce bedrijven en startups tot grote multinationals.

Marketing is een dusdanig populaire tak geworden dat in alle denkbare branches wel werk te vinden is als online marketeer. Collega’s met wie je als online marketeer te maken hebt zijn onder meer: product owners, designers, webdevelopers en in sommige gevallen sales afdelingen.

Waar kan ik een opleiding volgen als online marketeer?

Om online marketeer te worden, kun je bijvoorbeeld één van de volgende hbo- of wo-opleidingen volgen in de commerciële sector:

  • Commerciële economie / Marketing management (hbo);
  • Marketing & Sales (hbo);
  • Bedrijfskunde (hbo of wo);
  • Marketing management (wo).

Deze opleidingen duren over het algemeen 3 à 4 jaar.

Daarnaast zijn er de nodige cursussen, trainingen en aanvullende opleidingen op het gebied van online marketing. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Performance marketing
  • Email marketing campagne training
  • SEO specialisatie cursus
  • Conversiestrategie ontwikkeling

Wat voor salaris kan ik krijgen als online marketeer?

Junior online marketeer

Je kunt jezelf echt junior marketeer noemen wanneer je een stage of afstudeeropdracht richting online marketing hebt gedaan of 0 tot 2 jaar werkervaring hebt binnen het vakgebied. Het woord junior wordt ook wel eens vervangen door ‘trainee’ of ‘assistent’. Wanneer je aan de slag gaat als junior online marketeer, kun je een salaris tussen de €2.000 en €2.300 bruto verwachten. Afhankelijk van het type bedrijf en locatie.

Medior online marketeer

De term medior heeft wisselende grenzen per bedrijf. Bij het ene bedrijf ben je medior na 2 jaar werkervaring binnen de online marketing, bij het andere bedrijf moet je minimaal 5 jaar relevante werkervaring opdoen om medior bij je titel te zetten. Aangezien je binnen online marketing redelijk snel door kunt groeien, gaan we uit van 2 tot 5 jaar relevante werkervaring als medior. Het salaris van een medior marketeer met 2 tot 5 jaar werkervaring ligt tussen de €2.200 en €3.000 bruto. Gemiddeld verdien je €2.650 bruto per maand. Medior online marketeers worden ook wel aangeduid als gewoon online marketeer zonder de toevoeging ‘junior’ of ‘senior’.

Senior online marketeer 

Als senior marketeer ben je een expert in je vakgebied. Je hebt dan ook al minimaal 5 jaar ervaring opgebouwd. Als senior verdien je daarom tussen de €3.000 en €4.500, afhankelijk van waar je woont. In de randstad ligt het salaris hoger dan in de rest van het land. Gemiddeld verdien je €3.600 bruto per maand.

Samenvattend

Als marketeer kun je dus rekenen op een goed salaris, dat gemiddeld tussen de €2.500 en €4.500 euro per maand ligt. Ook als freelancer kan je aan de slag als marketeer. Wat je exact verdient, is naast het aantal jaren ervaring ook afhankelijk van het type bedrijf waar je werkt. Bij grotere bedrijven en A-merken zal het salaris hoger liggen dan bij een organisatie waar online marketing een minder belangrijk onderdeel is van de bedrijfsvoering. 

De secundaire arbeidsvoorwaarden als online marketeer?

Door het commerciële karakter van dit beroep betekent over het algemeen dat er goede secundaire arbeidsvoorwaarden beschikbaar zijn, zoals extra vakantiedagen en een laptop (vaak macbook) van de zaak. Afhankelijk waar je werkt.

Denk je dat je als online marketeer aan de slag kan of heb je al enkele jaren ervaring en ben je zoek naar een nieuwe uitdaging? Solliciteer dan als online marketeer op één van onze online marketeer vacatures.

Online Marketeer Vacatures