Veel bedrijven claimen aan brand management te doen en/of hebben een brand manager in huis. Maar wat is brand management eigenlijk? Brand management (merkenbeleid) is een strategie waarbij een organisatie haar producten, diensten of het bedrijf zelf, onder een merknaam in de markt profileert. Als dat goed gebeurt, resulteert dit in een sterk merk. Een ‘sterk merk’ betekent dat consumenten dit merk waarderen en een hoge kwaliteit toeschrijven aan het bedrijf en/of de producten. Een sterk merk heeft ook de ‘juiste’ psychosociale betekenis; consumenten gebruiken het merk dan bijvoorbeeld om invulling te geven aan hun eigen identiteit en imago. Ten slotte heeft een sterk merk een hoge bekendheid. Het merk is dus goed zichtbaar in de markt; het valt op.
De brand manager is verantwoordelijk voor de verbetering van de marktpositie van een bestaand bedrijf of product, of het introduceren van een nieuw product op de markt. In dit proces geeft een brand manager leiding aan een team van professionals uit verschillende disciplines en van verschillende afdelingen. Ook coördineert degene de werkzaamheden en is de eindverantwoordelijke van het project.
Zowel voor de lancering van een nieuw product als voor de vernieuwde marketing van een bestaand product moet onderzoek gedaan worden naar de wensen van de consument. Op basis van kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek wordt het product ontwikkeld. De brand manager overziet dit creatieve proces van productontwikkeling en denkt vervolgens actief mee bij de uitvoering ervan. Aspecten die bij de realisatie van een productconcept komen kijken, zijn onder andere het financiële plaatje, de communicatie- en marketingstrategie en de uiteindelijke verkoop. Hij/zij verliest hierbij de wensen van de consument nooit uit het oog.
Daarnaast houdt de brand manager zich bezig met o.a.:
Hoewel het per brand manager zal verschillen wat de exacte taken zijn, behoren de volgende werkzaamheden over het algemeen tot het takenpakket:
In deze functie moet je de volgende competenties bezitten:
Naast doelstellingen voor de korte termijn (in de markt zetten van een product, toename verkoopcijfers) houdt een brand manager ook op de lange termijn doelstelling in het oog. Hij/zij is namelijk altijd op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van het product en zal alles op alles zetten om concurrenten voor te blijven.
De brand manager is de persoon die de verschillende medewerkers van diverse afdelingen (sales, productontwikkeling, planning, reclamebureaus) bij elkaar brengt in een team en zorgt dat alle werkzaamheden worden verricht met hetzelfde doel voor ogen. Daarnaast levert hij of zij een belangrijke bijdrage aan (de analyse van) het marktonderzoek dat de basis vormt voor de marketing van het product. Hij/zij moet dus zowel leidinggevende kwaliteiten hebben als inhoudelijk sterk zijn, met gevoel voor consumentenbehoeftes.
Het beroep brand manager kan niet zomaar vergeleken worden met het beroep marketing manager. Een brand manager juist verantwoordelijk is voor het verhogen van de omzet door het creëren van meerwaarde van bepaalde merken, waardoor de verkoop en dus omzet zal toenemen. Een marketing manager zal zich juist richten op de directe verkoop van diensten en/of producten. Een brand manager heeft in deze functie in veel gevallen wel direct te maken met marketing managers.
Brand managers kunnen werkzaam zijn bij de meest uiteenlopende organisaties, van gespecialiseerde e-commerce bedrijven en webshops tot overheidsinstanties en grote bedrijven over de hele wereld.
Branding is een dusdanig populaire tak geworden dat in alle denkbare branches wel werk te vinden is voor een brand manager. Collega’s met wie je in deze functie te maken hebt zijn onder andere product owners, online marketeers, (UX/UI) designers, functioneel ontwerpers, javascript developers en andere software engineers.
Om dit te worden, kun je bijvoorbeeld een van de volgende hbo- of wo-opleidingen volgen in de commerciële sector:
Deze opleidingen duren ongeveer 3 tot 4 jaar.
Daarnaast zijn er de nodige cursussen, trainingen en aanvullende opleidingen op het gebied van branding. Voorbeelden hiervan zijn:
Als brandmanager kun je rekenen op een goed salaris, dat gemiddeld tussen de 2.500 en 5.000 euro per maand ligt. Wat je exact verdient, is naast het aantal jaren ervaring ook afhankelijk van het type bedrijf waar je werkt. Bij grotere bedrijven en A-merken zal het salaris hoger liggen dan bij een organisatie waar marketing en merkmanagement minder belangrijke onderdelen zijn van de bedrijfsvoering.
Door het commerciële karakter van dit beroep betekent over het algemeen dat er goede secundaire arbeidsvoorwaarden beschikbaar zijn, zoals een 13de maand, (lease)auto, telefoon en laptop van de zaak. Afhankelijk waar je werkt natuurlijk.
Denk je dat je als brand manager aan de slag kan of heb je al enkele jaren ervaring en ben je zoek naar een nieuwe uitdaging? Solliciteer dan als brand manager op één van onze online marketing vacatures.