Een accountmanager is de intermediair tussen de klant en de organisatie die hij vertegenwoordigt. Het voornaamste doel van het werk van een accountmanager is ervoor te zorgen dat de klant krijgt wat hij wil en dat de organisatie levert wat er is afgesproken.
Accountmanager is een veelgevraagde functie. In deze functie vervul je een combinatiefunctie van relatiebeheer en sales. Accountmanagers zijn erg belangrijk om klanten te binden. Daarnaast speelt de verkoop van diensten en producten een belangrijke rol binnen organisaties.
Een accountmanager is verantwoordelijk voor het onderhouden en uitbreiden van relaties met klanten. Ze fungeren als het aanspreekpunt voor klanten, begrijpen hun behoeften en zorgen ervoor dat de aangeboden producten of diensten hierop aansluiten.
Daarnaast zoeken ze naar mogelijkheden om nieuwe klanten aan te trekken, onderhandelen ze over contracten en streven ze naar het behalen van omzet- en klanttevredenheidsdoelen. Hun rol combineert communicatie, verkoop en strategisch relatiebeheer om langdurige klantrelaties te bevorderen.
Hoewel het per accountmanager zal verschillen wat de exacte taken zijn, behoren de volgende werkzaamheden over het algemeen tot het takenpakket:
In deze functie moet je in staat zijn om behoeften en vragen van de klant om te zetten naar commerciële activiteiten. Om het werk goed te kunnen uitvoeren moet je een communicatief talent zijn, iemand die zeer nauwkeurig werkt en je moet veel doorzettingsvermogen hebben.
Verder moet je als accountmanager de volgende competenties bezitten:
Het werkveld van accountmanagers is erg breed. De meesten zijn werkzaam in het bedrijfsleven. Je vindt accountmanagers in bijna alle commerciële sectoren en branches. Aangezien accountmanagers moeten zorgen voor winst, komt de functie bij non-profit organisaties en de overheid wel voor, maar een stuk minder.
De functie van accountmanager voer je zelfstandig uit. Hierdoor heb je veel vrijheid over de indeling van de werktijd.
Om accountmanager te worden, kun je bijvoorbeeld één van de volgende hbo- of wo-opleidingen volgen:
Daarnaast zijn er de nodige cursussen, trainingen en aanvullende opleidingen op het gebied van Accountmanagement, zoals:
Er zijn grote verschillen in salarissen. Veel bedrijven maken naast een vast salaris, gebruik van bonusregelingen. In die gevallen heb je te maken met targets en hangt het salaris af van verkoopresultaten. Gemiddeld kun je rekenen op een salaris dat rond de € 2800 ligt.
Wat je exact verdient, is sterk afhankelijk van: je ervaring, het type bedrijf en de rol die je hebt binnen deze organisatie.
In deze functie kun je doorgaans rekenen op uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden zoals: voldoende groei- en ontwikkelmogelijkheden, een laptop, telefoon, leaseauto en aantrekkelijke bonusregelingen. Afhankelijk van waar je aan de slag gaat.
Zou je graag als accountmanager aan de slag willen en/of heb je al enige ervaring en ben je opzoek naar een nieuwe uitdaging Neem eens een kijkje tussen onze Accountmanager vacatures en wie weet zit er iets voor jou tussen.